Hvordan vælger du det rigtige netværk?

Er du interesseret i at blive en del af en netværksgruppe, men er du i tvivl om det rette netværksmatch for dig?
Du er ikke alene.
Det kan være noget af en jungle at finde frem til præcis det netværk, som passer til dig og dine behov.

Der er mange udbydere på området, som alle tilbyder netværksgrupper med forskellige formål. Det kan derfor være svært og uoverskueligt at finde vejen frem til den helt rigtige netværksgruppe for dig.

Vi tilbyder her en guide til, hvilke strategiske overvejelser, du bør gøre dig i søgen på den rette netværksgruppe.

Hvad skal du være opmærksom på i dit valg af netværk?

Det er en disciplin i sig selv at vælge det rette netværk. Men når du har fundet dit match, er mulighederne mange og udbyttet stort.

Vi anbefaler altid, at du finder det netværk, som passer til dine kriterier. Hvis netværksgruppen passer til netop dine behov, vil du føle et større ejerskab og chancen for, at dit medlemskab bliver en succes forøges.

Her er 4 spørgsmål, du kan stille dig selv, så du sikrer, at netværket passer til dine kriterier:

  1. Hvad vil du opnå med din netværksgruppe?
  2. Hvilke netværk, imødekommer dine interesser?
  3. Hvad kan du tilbyde deltagerne?
  4. Hvad kan deltagerne tilbyde dig?

 

Hvad vil du opnå med din netværksgruppe?

Inden man bliver en del af et netværk, er det er god ide at tænke på slutningen og spørge sig selv:

Hvad vil jeg gerne have ud af en netværksgruppe? Hvilke mål skal netværksgruppen kunne opfylde for mig?

Disse målsætninger må gerne være så konkrete som muligt. Jo mere konkret du er, desto lettere bliver det at gå igennem udvælgelsesprocessen af forskellige typer netværk.

Dine mål med netværket kan fx være, at:

  • netværket skal være rettet mod dig og din forretning. De redskaber, du får gennem netværket, skal du kunne bruge direkte i dit arbejde til fx at løse konkrete udfordringer, mm.
  • få inspiration til dit arbejde. Du ønsker at blive opdateret på den nyeste viden, som kan give dig inspiration til dit fremtidige arbejde.
  • udveksle idéer og få sparring både på det professionelle samt personlige plan. Du er interesseret i drøfte de forskellige input, I får med netværket og udvikle dine personlige kompetencer.
  • opnå salg gennem netværket. Dit primære mål er at sælge direkte til netværket eller igennem netværkets netværk.

Når du har gjort klart, hvad du vil opnå med dit netværk, er du bedre i stand til at definere, hvilke netværksgrupper, som imødekommer dine interesser.

Hvilke netværk, imødekommer dine interesser?

Det er en god ide at identificere de netværk, som vækker din interesse.

Sæt dig blandt andet ind i:

  • Hvem der sidder med i de forskellige netværksgrupper? Er det deltagere, som kan have værdi for dig?
  • Hvordan bliver møderne afholdt? I formelle eller uformelle omgivelser?
  • Bliver møderne holdt hos de forskellige deltagere, eller inhouse hos udbyderen?

Efterhånden som dit beslutningsgrundlag snævrer sig ind til nogle få realistiske muligheder, skal du stille dig selv nogle spørgsmålene: Hvad kan du tilbyde de øvrige deltagere? Og hvad kan de øvrige deltagere tilbyde dig?

Hvad kan du tilbyde deltagerne?

Vær bevidst omkring, hvad du kan bidrage med til en netværksrelation.
Derved sagt: kend til din netværksværdi

Klargør, hvilke styrker du har, som giver andre lyst til at danne netværk med dig.

Definér din netværksværdi ud fra følgende 4 punkter:

  1. Personlighed – Hvordan skinner din personlig igennem? Er du god til at motivere andre til at komme i mål med deres opgaver? Hvordan fungerer du i en samtale med andre? Er du vittig, reflekterende, retfærdig, provokerende, genert, m.fl.?
  2. Viden og faglighed – Er du dygtig til sprog, eller kan du mestre teknikkens kunst? Er der områder, hvor din viden og faglighed er specielt stærk?
  3. Erfaring – Er der arbejdsområder i virksomheden, du har stor erfaring med? Krisestyring, M.U.S samtaler, kundeservice eller andet?
  4. Netværk – Hvor stort er dit netværk? Hvor mange forskellige aktører har du i dit netværk, som vil kunne skabe værdi for dine relationer i netværksgruppen? Tvivl aldrig med at anbefale nogen i dit netværk til andre. Det kan have en større betydning for relationen end først antaget.
  5. Aktiv lytning – Aktivt lyt til de andre deltageres problemstillinger og udfordringer. Det er når du aktivt lytter, at du kan tage det med videre og bidrage med et løsningsforslag til problemstillingerne

Når du er bevidst om, hvad du kan bidrage med, gør du dig selv attraktiv i forhold til de andre i gruppen.

Der behøver ikke nødvendigvis være et sammenfald mellem, hvad du giver, og hvad du modtager fra de andre deltagere. Faktum er blot, at du både har en interesse i at bidrage til relationerne såvel som modtage og tage ved lære af de andre.

Hvad kan deltagerne tilbyde mig?

Det er naturligvis af stor betydning at gennemskue, hvorvidt de andre del­tagere kan bidrage til dine ønsker med din netværksgruppe. Som regel får de fleste en fornemmelse af dette allerede på første netværksmøde.

Du kan inden mødet gøre dig nogle overvejelser over, hvad du ønsker at få ud af dine relationer.
Ønsker du, at deltagerne bidrager med:

  • Perspektiv og redskaber til din værktøjskasse
  • Sparring på konkrete cases. Løsninger til udfordringer man står med her og nu
  • Tilbyde en fortrolig dialog væk fra organisationen
  • Direkte forretning i netværksgruppen, men også i netværkets netværk. Forretning i netværkets netværk sker typisk, når man har fået skabt tillid internt i netværksgruppen

 

I Findnetværk.dk hjælper vi dig med at finde den helt rigtige netværksgruppe for dig.

Er du interesseret i at finde et netværk, som passer til dig og dine behov? Registrer dig og modtag et gratis og uforpligtende overblik over, hvilke netværk som matcher præcis dine behov. Klik her